Κύκλος Προβολών: Οι Πολλαπλές Πτυχές της Εργασίας

Κεφάλαιο Β’ – Η Χοάνη της Καριέρας

§ 1 – Glengarry Glen Ross

Πέμπτη, 11 Ιανουαρίου ’18, στις 9:30μ.μ., στο Κοινωνικό Κέντρο Πάτρας

Glengarry Glen Ross
[James Foley, 1992 – 100′]

Οι πωλήσεις αποτελούν έναν από τους βασικότερους τομείς της σύγχρονης εργασίας και το κύρος «επιστημονικών» κλάδων της οικονομίας, όπως το μάρκετινγκ και η διαφήμιση φροντίζει να παρέχει το «ασφαλές» υπόβαθρο ενασχόλησης με το αντικείμενο αυτό, με το κίνητρο για υψηλότερο μισθό/μπόνους να συντονίζει κάθε σενάριο, κάθε υποκρισία, κάθε ψέμα προς επίτευξή τους. Τα προσωπικά στοιχεία ανθρώπων που συλλέγονται με κάθε νόμιμο ή παράνομο τρόπο και αδιάφορα από αυτόν (το ευμετάβλητο της νομιμότητας όσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα, και όχι μόνο, παραμένει δεδομένο), αναλύονται από ανώτερα στελέχη του τομέα των πωλήσεων και δημιουργούν λίστες υποψηφίων πελατών μέσω προωθητικών ενεργειών, κατάλληλες για κάθε προϊόν. Οι στοχευμένες αυτές λίστες αποτελούν το «ιερό δισκοπότηρο» των πωλήσεων και από τη στιγμή που αυτές αποτιμούνται με υπέρογκα ποσά, πρέπει να δοθούν στους κατάλληλους πωλητές προς απόσβεση της αγοράς τους και κερδοφόρας αξιοποίησής τους.

Ο καλός πωλητής «κλείνει δουλειές» και «πουλάει πολύ». Δεν έχει σημασία τι πουλάει ούτε πώς το πουλάει, αρκεί να το κάνει. Οποιοσδήποτε δε μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή τη συνθήκη, η οποία προφανώς είναι σχετικοποιημένη βάσει των δυνατοτήτων του πωλητή με τις περισσότερες πωλήσεις, «καρατομείται», απολύεται. Η όποια γνωστική ασυμφωνία παρατηρείται, αποτελεί αδυναμία και η εργασιακή ή συναδελφική δεοντολογία κατακρημνίζεται μπρος στην ολοκληρωτική απουσία της κατ’ επίφαση δεοντολογίας πωλήσεων, με θύματα όσους αδυνατούν να συμμορφωθούν με τους κανόνες «αρένας» αυτής της αγοράς εργασίας.

Το «Glengarry Glen Ross» αποτελεί τη διασκευή για τον κινηματογράφο του ομώνυμου θεατρικού έργου (1983) του David Mamet (ο οποίος υπογράφει και το σενάριο της ταινίας), η οποία προβλήθηκε και στην Ελλάδα το 1992 με τον ατυχέστατο τίτλο «Οικόπεδα με Θέα». Η ταινία διαδραματίζεται σε ένα αμερικανικό μεσιτικό γραφείο, παρακολουθώντας δυο ημέρες από τη ζωή των πωλητών του και των αδυσώπητων προϋποθέσεων που τους τίθενται για να κρατήσουν τη δουλειά τους. Αποτελεί μια στοχευμένη κριτική απέναντι στο σύστημα που γεννά τις αδίστακτες πρακτικές προωθητικών ενεργειών πωλήσεων και εργασιακού ανταγωνισμού. Ξεμπροστιάζει την απάνθρωπη οπτική του κεφαλαίου για τη μισθωτή εργασία στο βωμό του κέρδους και καταδεικνύει την επισφάλεια της καριέρας που χτίζεται με τους αμοραλιστικούς όρους που αυτό επιβάλλει.

Η σκηνοθεσία του James Foley είναι πολύ καλή, με το «κοφτό» μοντάζ σκηνών να δίνει εξαιρετικό ρυθμό σε μια ταινία που δεν κρύβει το θεατρικό παρελθόν της. Βέβαια, αυτά που κλέβουν την παράσταση και αποτελούν την κινητήρια δύναμη της ταινίας είναι οι σφιχτοδεμένοι, γεμάτοι σεξιστικές αναφορές – επιδεικνύοντας τις πατριαρχικές καταβολές του θέματος που πραγματεύεται – διάλογοι του Mamet, που είχε την τύχη να ερμηνευτούν από ένα ανεπανάληπτο cast, με τους Al Pacino, Jack Lemmon, Alec Baldwin, Alan Arkin, Ed Harris, Kevin Spacey και Jonathan Pryce να συνεργάζονται άψογα μπροστά στο φακό και να μας χαρίζουν με υποδειγματική υποκριτική δεινότητα μια από τις καλύτερες ταινίες του αμερικανικού κινηματογράφου.


Τις υπόλοιπες ταινίες του κύκλου θα τις βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο

Κύκλος Προβολών: Οι Πολλαπλές Πτυχές της Εργασίας